طراحی کابینت آشپزخانه در ارومیه

طراحی کابینت آشپزخانه در ارومیه

طراحی کابینت آشپزخانه در ارومیه

اصول طراحی کابینت آشپزخانه در ارومیه را می‌دانید؟ اولین گام پیش از سفارش دادن کابینت این می باشد که اطلاعاتی در مورد آن داشته باشید. اگر این کار را بر عهده‌ ی کابینت‌ سازها قرار دهید، به احتمال زیاد آن چیزی که شما تصور می‌ نمودید، حاصل نمی‌ گردد. طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه همانند ساخت یک خانه، اصولی دارد که با دانستن آن از هزینه‌ های اضافی جلوگیری می‌ گردد.

استانداردهای ارتفاع کابینت آشپزخانه 

در قدم اول بایستی در مورد استانداردهای اندازه کابینت در طراحی آشپزخانه نکاتی را بیان نماییم. حتما می‌ دانید که هر کابینت باید اندازه‌ ی خاصی داشته باشد تا هم از لحاظ ظاهری، زیباتر به نظر برسد و هم کارایی بیشتری داشته باشد. استانداردهایی که برای ارتفاع کابینت آشپزخانه وجود دارد عبارتند از:

  • ارتفاع کابینت‌ های بالایی

ارتفاع کابینت‌ های بالایی معمولا با توجه به میانگین قد اهالی خانه و به ویژه قصد خانم خانه تعیین می‌ گردد. ولی بر اساس یک قانون کلی ارتفاع کابینت بالایی بایستی میان پنجاه تا نود سانتی متر باشد و قفسه‌ های بالایی آن با قرار دادن صندلی قابل دسترسی باشد.

  • ارتفاع کابینت‌های پایینی

اندازه کابینت‌ های پایین معمولا ثابت بوده و در بیشتر آشپزخانه‌ ها ارتفاع کابینت‌ های پایینی را میان 70 تا 75 سانتیمتر مد نظر می‌ دهند. تا پس از ایستادن در کنار کابینت به راحتی و بدون خم شدن بتوان روی سطح آن کار انجام داد. البته این کابینت‌ ها را بایستی حدود 10 تا 20 سانتی متر هم از کف فاصله داد.

  • ارتفاع کمدهای عمودی (باکس‌ها)

کمدها با باکس‌ های آشپزخانه اندازه‌ های متفاوتی دارند. ولی استاندارد کلی برای ساخت آن ها اینطور می باشد که ارتفاع این کمدها را میان 180 تا 220 سانتی متر می‌ سازند تا فضای ذخیره‌ سازی بالاتری را در اختیار اهالی خانه قرار دهد.

  • ارتفاع کانتر (پیشخوان)

ارتفاع کانتر بایستی به گونه‌ ای باشد که جهت کار کردن و آماده‌ سازی مواد اولیه‌ ی غذا، نیاز نباشد کمر خود را خم نمایید. ارتفاع کانتر در حالت استاندارد باید حدود نود سانتیمتر باشد. با این اندازه به راحتی هم می‌ توان از آن به عنوان میز ناهارخوری هم استفاده نمود.

  • عمق کابینت آشپزخانه

در طراحی کابینت آشپزخانه در ارومیه، میزان عمق آن خیلی اهمیت دارد. و برای کابینت‌ های بالایی و پایینی متفاوت می باشد. عمق کابینت‌ های بالایی باید میان سی تا پنجاه سانتی متر باشد. تا در زمان کار، به سر افراد برخورد ننماید. و عمق کابینت‌ های پایینی می‌ تواند تا شصت سانتی متر هم در نظر گرفته شود تا فضای بیشتری برای ذخیره‌ سازی در اختیار شما قرار دهد.

انتخاب کابینت با توجه به اندازه آشپزخانه

حال که استانداردهای اندازه کابینت‌ های آشپزخانه را متوجه شدید، نوبت به خود آشپزخانه می‌ رسد. انتخاب کابینت با توجه به اندازه و طرح آشپزخانه موضوع خیلی مهمی‌ است که پیش از سفارش دادن کابینت بایستی این موضوع را هم حل نمایید. کابینت‌ سازها پیش از آغاز طراحی کابینت آشپزخانه در ارومیه ال شکل یا مربع شکل، محیط شما را متر می‌ نمایند.

جهت جلوگیری از هزینه‌ های اضافه می‌ توانید خودتان این کار را انجام بدهید. از نگاه کابینت‌ سازها، طراحی کابینت‌ ها با توجه به اندازه آشپزخانه مطابق با اندازه‌ های مشخصی انجام می‌ گیرد که عبارتند از:

  • طراحی کابینت برای آشـپزخانه 4 متری
  • طـراحی کابیـنت آشپزخانه در ارومیه 2 در 3 (6 متری)
  • طراحی کابینت برای آشپزخانه 7 متری
  • طـراحی کابـینت بـرای آشـپزخانه 3 در 3 (9 متری)
  • طراحی کابینت برای آشپزخانه 15 متری
طراحی-کابینت-آشپزخانه
طراحی-کابینت-آشپزخانه

قیمت کابینت آشپزخانه در ارومیه از نظر جنس 

یکی دیگر از اصول طراحی کابینت برای آشپزخانه که پارامتر خیلی مهمی هم هست، قیمت کابینت است. در بحث قیمت، اولین نکته فارغ از ابعاد کابینت، جنس موادی است که جهت ساخت کابینت مورد استفاده قرار می گیرد. کابینت‌ ها از لحاظ جنس، تنوع بسیاری دارند و شما بایستی با توجه به بودجه‌ ی خود یکی از این جنس‌ ها را انتخاب نمایید. در زیر قیمت کابینت‌ های آشپزخانه با توجه به جنس آن ها از ارزان‌ ترین تا گران‌ ترین قرار دادن شده است.

  • ملامینه
  • کابینت ام دی اف
  • کابینت هایگلاس
  • کابینت ممبران (وکیوم)
  • کابینت فلزی
  • روکش چوبی
  • چوبی

هزینه طراحی کابینت و دستمزد ساخت کابینت

بعد از انتخاب جنس کابینت و مشخص شدن ابعاد آشپزخانه، نوبت به برآورد نمودن هزینه طراحی و ساخت کابینت می‌ رسد. در این قسمت بایستی سه 3 نوع هزینه را در نظر بگیرید:

  • هزینه طراحی کابینت

کابینت‌سازها هزینه‌ای جداگانه به عنوان دستمزد طراحی کابینت محاسبه می‌کنند که قبل از سفارش دادن کابینت باید این موضوع را با آنها طی کنید. ممکن است هزینه طراحی کابینت آشپزخانه در ارومیه برای شما خیلی زیاد باشد و در انتهای کار حسابی به خرج بیفتید.

  • هزینه مواد اولیه (جنس کابینت) با توجه به متراژ

اگر جنس کابینت را انتخاب نمودید بایستی بدانید که در تخمین هزینه نهایی طراحی کابینت آشپزخانه در ارومیه ، عوامل دیگری همانند یراق آلات کابینت و لوازم جانبی هم وجود دارد که خود این لوازم هم ممکن است هزینه‌ ی نهایی را افزایش دهد. در نتیجه با کابینت‌ ساز در مورد کلیه این موارد مکالمه کنید.

  • دستمزد ساخت و نصب کابینت

بعد از طراحی و اجرای کابینت، حمل و نقل و نصب آن در آشپزخانه مطرح می‌ گردد. در تخمین هزینه‌ ها، خوب است دستمزد ساخت، نصب و حمل و نقل کابینت را هم در نظر بگیرید.

چطور هزینه ساخت کابینت را کاهش دهیم؟

با رعایت چند نکته‌ی ساده می‌ توانید هزینه نهایی ساخت کابینت آشپزخانه را کاهش دهید. این نکات عبارتند از:

  • به جای کابینت‌ های چوبی، از کابینت‌ های روکش چوبی استفاده نمایید.
  • به جای تعویض و دور انداختن کل کابینت، تنها درب‌ های آن ها را تعویض کنید.
  • به جای صفحه‌ ی سنگی برای روی کابینت چوب ام دی اف به کار ببرید.
  • کابینت‌ های دیواری را بدون در سفارش دهید.
  • جهت کاهش دستگیره و یراق، به جای دو کابینت کوچک، یک کابینت بزرگ سفارش دهید.

طراحی داخل کابینت آشپزخانه در ارومیه

وظیفه‌ ی اصلی کابینت، ایجاد فضای مناسب و مخفی جهت نگهداری از وسایل ضروری آشپزخانه می باشد. در نهایت یکی از اصلی ترین اصول در طراحی کابینت، طراحی داخل آن میباشد. چند نکته مهم در این حوزه وجود دارد. برای کابینت‌ هایی که عمق زیادی دارند یا در فضای پرت ساخته شده‌ اند می‌ توانید از قفسه‌ های ریلی استفاده نمایید که با باز کردن درب کابینت، قفسه‌ های انتهایی به جلوی درب حرکت نمایند. این موضوع را بایستی پیش از طراحی، به کابینت‌ ساز گوشزد نمایید.

نکته مهم بعدی در مورد طراحی داخل کابینت آشپزخانه نورپردازی آن است. با استفاده از نورهای مخفی یا نوارهای LED می‌ توانید فضای تاریک داخل کابینت‌ ها را روشن نمایید. این نورهای LED می‌ توانند کابینت‌ هایی که درب ندارند را هم روشن نمایند تا زیبایی کابینت‌ ها چند برابر شود.

طراحی سه بعدی کابینت 

خیلی از مردم به اشتباه تصور می‌ کنند «طراحی سه بعدی کابینت» کابینت در واقع یک نوع کابینت است که خصوصیت ویژه‌ ای دارد. در حالی که اینطور نیست! طراحی سه بعدی کابینت به فرایندی از طراحی کابینت می گویند. که کابینت‌ سازان نقشه‌ ی 3D یا سه‌ بعدی کابینت را با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتر می‌ کشند و تصویر نهایی را به مشتری نشان می‌ دهند.

مزیت اصلی طراحی سه بعدی کابینت این است که شما قبل از اجرای کابینت، می‌ توانید تصویر نهایی کار را دقیقا در آشپزخانه‌ ای با ابعاد آشپزخانه خودتان ببینید. در نتیجه برای این کار حتما از کابینت‌ ساز خود بخواهید که نقشه‌ ی 3D یا سه‌ بعدی کار را پیش از اجرای کابینت برای شما بکشد.

چیدمان کابینت آشپزخانه 

نکته مهم بعدی در مورد طراحی کابینت‌های آشپزخانه این است که چیدمان کابینت‌ها به چه صورت خواهد بود. حتما این موضوع را هم با کابینت‌ ساز مطرح نمایید. نحوه‌ی قرار گرفتن کابینت‌ های پایینی، بالایی، کانتر و باکس‌ ها بایستی به گونه‌ ای باشد که بهترین استفاده از فضای آشپزخانه انجام شود. اگر کابینت‌ ساز شما، نقشه‌ی سه‌ بعدی کابینت‌ ها را به شما نداد، از اون بخواهید که روی کاغذ شکل چیدمان آشپزخانه را بکشد تا با حدود آن آشنا شوید.

چه نوع چیدمانی برای طراحی کابینت آشپزخانه در ارومیه وجود دارد؟

چیدمان آشپزخانه تابع پلان ساختمان و همچنین نوع قرارگیری عناصر معماری و تاسیساتی در فضای آشپزخانه است. در حالت کلی پنج نوع چیدمان برای آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:

  • چیدمان خطی یا دیواری (one wall shape)
  • چیدمان راهرویی یا گالری مانند (galley shape)
  • چیدمان ال شکل (L shape)
  • چیدمان یو شکل (U shape)
  • چیدمان جی شکل (G shape)

از چیدمان های بالا نوع ال، یو و جی شکل بیشترین کاربرد و استفاده را در منازل مسکونی ایران دارد. چیدمان جی شکل در حقیقت همان چیدمان یو می باشد با این تفاوت که یک شبهه جزیره به آن اضافه می گردد.

نمونه قرارداد ساخت کابینت ساده و ارزان

یکی از اشتباهات متداول در فرایند سفارش ساخت کابینت برای آشپزخانه مینیمال و ساده این می باشد که هیچ قرارداد مکتوبی برای این کار وجود ندارد. این موضوع موجب می گردد کابینت‌ ساز بدون توجه به زمان و بودجه‌ی شما، کابینت را طراحی نماید که در بیشتر اوقات با نارضایتی مشتریان مواجه می‌ گردد.

در نتیجه بهتر است یک قرارداد کتبی میان شما و کابینت‌ ساز نوشته شود که در آن نکات مهمی همانند جنس کابینت، اندازه آن، تخمین زمان طراحی و ساخت کابینت، هزینه  نصب، دستمزد، میزان پیش‌ پرداخت و حتی ریزترین نکات همانند هزینه‌ ی یراق و لوازم کابینت هم نوشته شود. با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌ توانید نمونه قرارداد ساخت کابینت را در سایت‌ های گوناگون پیدا کنید.

کابینت پیش ساخته و آماده

راه دومی هم وجود دارد! به جای سفارش کابینت به یک کابینت‌ ساز و طی نمودن مراحل طولانی و وقت‌ گیر طراحی و ساخت و نصب کابینت، می‌ توانید میانبر بزنید و کابینت آماده خریداری نمایید. کابینت پیش ساخته یا آماده کابینت‌هایی می باشند که در اندازه‌ هایی استاندارد ساخته شده‌ اند و تنها در آشپزخانه نصب می‌ گردند. این نوع کابینت‌ ها در هنگام شما صرفه‌ جویی می‌ نمایند.

ولی خرید کابینت آماده یا پیش ساخته معایبی هم دارد. کابینت‌ های آماده در اندازه‌ ها و تعداد مشخصی ساخته شده‌ اند و به همین علت ممکن است با ابعاد یا شکل نقشه‌ ی آشپزخانه‌ شما هماهنگی نداشته باشند. عیب دیگر این نوع کابینت‌ ها کیفیت نسبتا پایین این کابینت‌ ها می باشد که از جنس بدنه و یراق معمولی جهت ساخت آن به کار می رود.

طراحی-کابینت-آشپزخانه
طراحی-کابینت-آشپزخانه

ویترین و بوفه کابینت 

کابینت‌ ها هم اکسسوری به ویژه به خود را دارند. بوفه و ویترین کابینت از جمله قسمت های مجزا از کابینت می باشد که می‌ تواند فضای ذخیره‌ سازی بالاتری در اختیار شما قرار دهد. علاوه بر این، با ساخت جدیدترین مدل ویترین آشپزخانه قدیمی برای زیباتر نمودن کابینت خانه برداشته‌ اید. در نهایت در زمان طراحی کابینت آشپزخانه در ارومیه حتما با کابینت‌ ساز در مورد ساخت ویترین یا بوفه کابینت هم مکالمه نمایید و نظر او را جویا شوید.

کابینت پلکانی یا پله ای 

کابینت‌ های پلکانی که به کابینت پله ای هم معروف هستند، یکی از جدیدترین مدل‌ ها در بازار محسوب می‌ گردند. در یک تعریف ساده به کابینت‌ هایی که عمق آن ها به شکل پله‌ ای کم می‌ شود، کابینت پلکانی گفته می شود. هدف از ساخت چنین کابینت‌ هایی دسترسی راحت‌ تر به وسایل داخل کابینت و کاهش سایه است. در زمان طراحی و ساخت کابینت برای آشپزخانه می‌ توانید این نوع کابینت‌ ها را هم در نظر داشته باشید.

محاسبه آنلاین متراژ کابینت 

جهت تخمین متراژ کابینت مورد نیاز برای آشپزخانه روش‌ های بسیاری وجود دارد. می‌ توانید از فرمول‌ هایی که کابینت‌ سازها استفاده می‌ نمایند برای این کار استفاده نمایید که ضرایب عجیبی دارد و قطعا گمراه خواهید شد. ولی ساده‌ ترین نحوه محاسبه متراژ کابینت استفاده از سایت‌ها است. محاسبه آنلاین متراژ کابینت از راه سایت‌ ها ابعاد دقیق کابینت را به شما می‌ دهد و به آسانی می‌ توانید به این عدد دست پیدا نمایید. برای این کار عبارت «محاسبه آنلاین متراژ کابینت» را در اینترنت جستجو نمایید.

باکس کابینت آشپزخانه

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام طراحی کابینت‌ های آشپزخانه خوب است بدانید، امکان طراحی باکس در کنار کابینت می باشد. باکس آشپزخانه از لحاظ ظاهری شبیه به کابینت می باشد ولی درب ندارد و می‌ توان از آن برای قرار دادن اجسام تزئینی و دکوراتیو استفاده نمایید یا ظروف زیبا و قیمتی را داخل آن قرار بدهید. اگر دوست دارید کابینت‌ ساز برای شما باکس کابینت آشپزخانه طراحی نماید حتما این موضوع را با او در میان بگذارید.

محل قرارگیری کابینت

کابینت را برای کدام بخش از آشپزخانه می‌ خواهید؟ در زمان طراحی کابینت آشپزخانه در ارومیه بایستی به این سوال به شکل دقیق پاسخ بدهید. پاسخ شما روی طراحی نهایی کابینت تاثیر مستقیم می‌ گذارد. کابینت‌ ها از لحاظ محل قرارگیری در دسته‌ های زیر جای می‌ گیرند:

  • کابینت گوشه یا کنج دیوار
  • کابینت یخچال
  • کابینت سینک ظرفشویی
  • کابینت ایستاده دیواری
  • کابینت زیر گاز صفحه ای
  • کابینت زیر پنجره

علاوه بر این، کابینت‌ ها با توجه به نوع آشپزخانه هم در دو دسته‌ کابینت آشپزخانه قناس و کابینت آشپزخانه ستون‌ دار تقسیم می‌ گردند که طراحی کابینت برای هر یک از این دو نوع آشپزخانه نیازمند نگاه متفاوتی می باشد.

جمع‌بندی: طراحی اصولی کابینت برای آشپزخانه

سفارش کابینت آشپزخانه کاری حساس و بسیار مهم می باشد زیرا مستقیما روی زیبایی آشپزخانه شما تاثیر دارد. این کار هزینه‌ ی زیادی را هم می‌ طلبد در نهایت بایستی در انتخاب و خرید کابینت آشپزخانه بسیار دقت نمایید.

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *