طراحی خانه تریبلکس

طراحی خانه تریبلکس

طراحی خانه تریبلکس

طراحی خانه تریبلکس، در زمینه طراحی ویلا، یکی از لوکس ترین و پر هزینه ترین موردها، ویلاهای تریبلکس هستند. این نوع ویلاها به دلیل مساحت زمین و متراژ بالای بنا، استفاده از متریال‌ های خاص، و مکانی که در آن ساخته می‌ شوند، از لحاظ فضا و امکانات رفاهی و تفریحی در سطح بسیار بالا قرار دارند.

برای کسانی که با اصطلاح تریبلکس آشنا نیستند، باید گفت که این ویلاها به صورت سه طبقه مجزا برای یک واحد طراحی و ساخته می‌شوند، و ارتباط بین طبقات معمولاً از طریق پلکان یا آسانسور برقرار می‌شود. گروه معماری آد با سابقه‌ی فعالیت در تخصص طراحی ویلاهای متنوع و برنده شدن در جوایز بین المللی، آماده است تا در این زمینه اطلاعات را به اشتراک بگذارد و خدمات خود را معرفی کند.

اصول و قوانین طراحی خانه تریبلکس

هنگام بحث درباره چگونگی و جزئیات طراحی داخلی ویلای تریبلکس، برخی از کارفرماها درخواست‌هایی مطرح می‌کنند که برخی از آنها قابلیت اجرایی ندارند. این امر به دلیل عدم تطابق با اصول و ضوابط طراحی ویلای تریبلکس است. بنابراین، مناسب است که اصول و قوانین مربوط به طراحی ویلای تریبلکس را مورد بررسی دقیق قرار داده و با یکدیگر آن‌ها را مرور کنیم.

  • کاربرد متریال ها

شناخت بهترین متریال‌های ساختمانی بسیار حائز اهمیت است تا بتوان با توجه به زمین، منطقه، بافت معماری اطراف، و سبک معماری ویلا، بهترین گزینه را انتخاب کرد. بنابراین، همه‌ی انواع متریال، برای استفاده در ویلای تریبلکس مناسب نیستند.

  • مشخص کردن رنگ ها

رنگ‌ها نقش بسیار مهمی در زیباسازی محیط داخلی ویلا دارند. آنها می‌توانند حتی برخی از نقاط ضعف و کمبودها را پوشش دهند. بنابراین، انتخاب دقیق رنگ‌ها نیازمند مشاوره با طراحان داخلی حرفه‌ای است.

  • هارمونی بین المان ها و بخش های داخلی و خارجی

در طراحی ویلا دوبلکس، هماهنگی بین تمامی عناصر داخلی و همچنین بین عناصر داخلی و خارجی بسیار اساسی است. این هماهنگی باعث بروز یک ریتم مشخص در طراحی می‌شود. این نوع هماهنگی نه تنها باعث زیبایی و حرفه‌ای بودن طراحی می‌شود، بلکه نقش و اهمیت هر عنصر نیز بیشتر به چشم می‌آید.

  •  توجه به بودجه

هر کارفرما برای طراحی و ساخت خانه ویلایی محدودیت‌های بودجه‌ای دارد، بنابراین، بهترین نوع طراحی نیازمند بالا بردن جزئیات و افزایش هزینه‌ها نیست. بلکه باید بر اساس بودجه و هزینه‌ای که کارفرما در نظر گرفته، بهترین طراحی را ارائه داد. در برخی موارد، ارزش هزینه‌های بالاتر باید به شکل منطقی و قابل قبول توضیح داده شود.

  • توجه به اقلیم و آب و هوا

ایده‌های طراحی ویلا باید به شدت با اقلیم و شرایط آب و هوایی محل مورد نظر هماهنگ باشند. اگر طراحی خانه تریبلکس بر اساس شرایط اقلیمی و محیطی منطقه در نظر گرفته نشود، زیبایی نما و محیط بیرونی آن دوام بالایی نخواهد داشت و حتی ممکن است در آینده مشکلات زیادی در فروش و استفاده از ویلا ایجاد شود.

  • سبک معماری، طراحی خانه تریبلکس

طراحی خانه تریبلکس از داخل تا بیرون و حتی نما و محیط بیرونی باید بر اساس سبک معماری مشخصی انجام شود. سبک‌های معماری رایج برای ویلای تریبلکس شامل سبک‌های مدرن و کلاسیک می‌باشند. هر یک از این سبک‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که انتخاب هر کدام، روند کلی طراحی را به طور کامل تغییر می‌دهد. بنابراین، انتخاب سبک طراحی باید ابتدا مشخص گردد.

طراحی خانه تریبلکس

  • ویژگی های زمین

طراحی و ساخت خانه تریبلکس باید بر اساس ویژگی‌ های توپوگرافی زمین، نوع خاک، میزان مقاومت زمین و سایر خصوصیات آن صورت گیرد که پس از آزمایش و تست خاک توسط مهندسین انجام می‌ شود.

چرا طراحی خانه تریبلکس طرفداران زیادی دارد؟

از آنجایی که طراحی داخلی ویلا تریبلکس بسیار گرانتر از ویلاهای فلت و دوبلکس است، احتمالا فکر می‌کنید که مشتریان خاص خاصی برای این نوع ویلاها وجود دارند. اما واقعیت این است که امروزه بشر به دنبال راحتی بیشتر و امکانات عالی‌تر و بهترین فضاهای زندگی است. بنابراین، موجودیت امکانات لوکس در ویلاهای تریبلکس نه تنها طرفداران بسیاری دارد، بلکه دلایل دیگری نیز وجود دارد که محبوبیت بالای ویلاهای تریبلکس را توجیه می‌کند:

  • ارتفاع سقف‌ها در ویلاهای تریبلکس بسیار بیشتر است که می‌تواند حس فضای بزرگ، شکوه و عظمت به ساکنان القا کند و امکانات لوکسی مانند لوسترهای بلند و تزیینات داخلی بیشتر را ارائه دهد.

  • هماهنگی بین محیط داخلی و خارجی ویلاهای تریبلکس باعث زیبایی بی‌نظیری می‌شود که در دیگر نوع ویلاها به همین اندازه قابل دستیابی نیست.

  • بهره‌گیری از پنجره‌های بزرگ و عمودی به علت ارتفاع ساختمان، به ویوی فوق‌العاده ای از محیط بیرون انجام می‌دهد و همچنین نورافشانی بهتری دارد و مصرف انرژی کمتری نیاز دارد.

  • سیرکولاسیون عمودی در طراحی ویلاهای تریبلکس باعث ارتباط بین بخش‌های داخلی ویلا می‌شود.

  • علاوه بر این، حتی اگر متراژ ویلا زیاد نباشد، امکان سه طبقه بودن و ارائه فضای بزرگ و شیک، به رضایت ساکنان و تأثیر زیادی بر آنها دارد.

  • طراحی داخلی ویلا تریبلکس به گونه‌ای است که هرگز از مد خارج نمی‌شود و همواره طرفداران بسیاری دارد.

سبک های طراحی خانه تریبلکس

طراحی داخلی و نمای ویلا تریبلکس را می‌توان با انواع سبک‌های معماری انجام داد. انتخاب نوع سبک معماری، علاوه بر سلیقه کارفرما و بودجه او، باید بر اساس بافت معماری منطقه، شرایط اقلیمی و محیطی نیز انجام شود. به عنوان مثال، در صورتی که در منطقه‌ای با بافت معماری باز است، کاملاً به سلیقه کارفرما دقت می‌کنیم. اگر کارفرما به دنبال شکوه، جلال و عظمت در تک تک قسمت‌های ویلا باشد، سبک کلاسیک بهترین گزینه است.

اما امروزه سبک مدرن نیز طرفداران بسیار زیادی دارد و مخصوصاً برای کارفرمایانی که محیطی ساده و بی آلایش اما شیک و لوکس را ترجیح می‌دهند. همچنین، سبک مینیمال نیز می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد که در آن سادگی به نمایش درآمده است.

در مناطق شمالی کشور، برای طراحی خانه تریبلکس، سبک روستیک و رومی را پیشنهاد می‌کنیم. برای مناطق کویری، سبک سنتی – ایرانی انتخاب مناسبی است. همچنین برای بقیه اقلیم‌ ها و البته مناطق شمالی و کویری، سبک‌ های مدرن و کلاسیک عمومیت پیدا می‌کنند.

با توجه به ماهیتی که از ویلاهای تریبلکس ارائه کردیم و تعریفی که بیان نمودیم، برای طراحی نمای تریبلکس و حتی داخلی، ما محدودیتی نمی‌ پذیریم. به این ترتیب، دسترسی به طراحی‌های لوکس و لاکچری بدون هیچ محدودیتی وجود دارد.

المان های مهم طراحی خانه تریبلکس

زیبایی و ظرافت طراحی ویلاهای تریبلکس به چندین عامل بستگی دارد. یکی از عوامل مهم تأثیرگذار، توجه به اصول و ضوابط طراحی است. عامل مهم بعدی، انتخاب سبک معماری مناسب با توجه به بودجه و نیازهای کارفرما و شرایط اقلیمی است. سپس، مهم است که المان‌های کلیدی به بهترین شکل ممکن در طراحی مورد توجه قرار گیرند. در ادامه، قصد داریم این المان‌ها را معرفی کنیم:

  • نورگیری و نورپردازی

یکی از عناصر اساسی در طراحی داخلی ویلای تریبلکس، توجه به دو عنصر بسیار حیاتی، یعنی نورگیری و نورپردازی است. این دو عنصر به طور مستقیم بر روی رضایت کارفرما، فضای داخلی دلپذیر، جلوه نورانی، جلوگیری از تاریکی و ایجاد حس مثبت در فضا تأثیرگذارند. قبل از هر چیز، طراحی داخلی ویلای تریبلکس باید به گونه‌ای باشد که نورگیری و جذب نور از محیط بسیار برجسته باشد. سپس، مدل نورپردازی و استفاده از سه نوع نورپردازی، انعکاسی، اصلی و تزئینی، بسیار حائز اهمیت است. نکته حائز اهمیت دیگر، نورپردازی محیط بیرونی است که همان‌طور که در داخلی، به همین اندازه اهمیت دارد. بنابراین، توصیه‌های طراح داخلی در زمینه نورپردازی محیط بیرونی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، حتی اگر هزینه‌های کلی بیشتر از انتظارات شما باشد.

طراحی خانه تریبلکس

  • جهت گیری ویلا

وقتی خانه تریبلکس طراحی می‌شود، جهت‌گیری آن باید به گونه‌ای باشد که مناطق مختلف از نور بهترین استفاده را ببرند. به عنوان مثال، آشپزخانه، اتاق خواب و حمام، بهتر است در نواحیی قرار گیرند که نور صبح را به خوبی دریافت کنند. همچنین، بخش جنوبی که بیشترین نور خورشید را دریافت می‌کند، مکان مناسبی برای اتاق کودکان، اتاق ناهارخوری، تراس و پاسیو است. همچنین، بخش‌هایی مانند اتاق نشیمن و فضای استراحت، می‌توانند در قسمت‌های غربی طراحی شوند تا از نور بعد از ظهر و عصر بهره مند شوند. علاوه بر این، جاده‌ها، درختان و فضاهای باز نیز باید در تعیین جهت‌گیری ساختمان ویلا تریبلکس مد نظر قرار گیرند.

  • تجهیزات و زیباسازی های مختلف

تجهیزات و زیباسازی‌های مختلف به عنوان تکمیل کننده کار طراحی داخلی ویلاهای تریبلکس شامل اموری مانند سقف‌های کاذب، تی وی وال، تم و رنگ‌آمیزی‌های متنوع، ایجاد نقاط کانونی مختلف و موارد دیگر است. ما می‌توانیم برای هر طبقه از ویلای تریبلکس، مدل‌های متفاوتی از زیباسازی و تزیینات را در نظر بگیریم تا حس تنوع و تفاوت میان طبقات مختلف ویلا تأمین شود.

  • در نظر داشتن فضاهای تفریحی

گاهی اوقات کارفرمایان و حتی طراحان داخلی به گونه‌ای در برخی جزئیات طراحی غرق می‌شوند که در مورد اضافه کردن فضاهای تفریحی به دقت نمی‌اندیشند. ویلاهای تریبلکس با داشتن امکانات مختلف تفریحی و رفاهی، بخش‌بندی‌های اصولی و ارتباطات سریع و موثر بین قسمت‌های مختلف و طبقات شناخته می‌شوند. بسته به خواسته و نیاز کارفرما و بودجه موجود، می‌توان فضاهای تفریحی لوکس نظیر سینمای اختصاصی، اتاق مخصوص کار، تی وی روم اختصاصی، فضاهای VIP، استخر و جکوزی و موارد مشابه را مورد توجه قرار داد.

مدل های طراحی خانه تریبلکس

طراحی خانه تریبلکس می‌تواند به شکل‌های مختلف انجام شود که طرح پیشنهادی ما است. با این حال، در جلسات حضوری و مشاوره با طراحان و مهندسین ما، می‌توان یک روند کاملاً متفاوت را متناسب با سلیقه شما ارائه داد.

  • طراحی داخلی ویلا تریبلکس با رویکرد پخش کردن اتاق خواب ها در طبقات

اگر در خصوص ویلای دوبلکس صحبت می‌کردیم، این مورد کاملاً روشن بود چرا که اکثراً تمامی طراحی‌های داخلی بدین شکل است که اتاق خواب‌ها در طبقه بالایی متمرکز هستند. اما در خصوص ویلای تریبلکس، این الزام وجود ندارد و بر اساس نوع شیوه طراحی و نظر کارفرما می‌توان اتاق خواب‌های مستر و والدین را در طبقات پایین‌تر از اتاق خواب فرزندان و به طور کلی به شکل پخش شده در طبقات طراحی نمود.

  • طراحی داخلی ویلا تریبلکس با رویکرد متمرکزسازی اتاق خواب ها در بالاترین طبقه

برای جدا کردن سرویس بهداشتی و حمام و آشپزخانه از لحاظ طبقه ای که در آن قرار می گیرند رویکردهای متفاوتی در طراحی ویلای تریبلکس وجود دارد. یک رویکرد این است که آشپزخانه در طبقه اول باشد و حداقل یک سرویس بهداشتی هم در طبقه اول و سپس برای هر طبقه هم به شکل مجزا یک سرویس بهداشتی طراحی گردد. چون منطقی نیست افراد از طبقه سوم مدام برای استفاده از سرویس بهداشتی و حمام در بین طبقات جابجایی شوند که هم صدای رفت و آمد آسایش ساکنین را سلب می کنند و هم اینکه فرایندی کاملا خسته کننده و ناخوشایندی است.

رویکرد دیگر این است که یک آشپزخانه و دو سرویس بهداشتی برای مصارف عمومی اعضای خانواده و مهمانی ها و دورهمی در طبقه اول و یک آشپزخانه هم برای مهمانی های خاص با طراحی لوکس در طبقه دوم طراحی می گردد. سرویس بهداشتی برای سایر طبقات هم طراحی می گردد. در واقع کسانی که می خواهند فضای پذیرایی از مهمانان رسمی مجزا و خاص در طبقه ای مجزا باشد در همان طبقه یک آشپزخانه دیگر هم تعبیه می کنند.

  • طراحی داخلی ویلا تریبلکس با رویکرد جدا کردن سرویس بهداشتی و حمام از آشپزخانه

برای جدا کردن سرویس بهداشتی و حمام و آشپزخانه از لحاظ طبقه‌ای، در طراحی ویلای تریبلکس رویکردهای متفاوتی وجود دارد. یک رویکرد این است که آشپزخانه در طبقه اول قرار گیرد و حداقل یک سرویس بهداشتی نیز در همان طبقه و سپس برای هر طبقه به شکل مجزا یک سرویس بهداشتی طراحی شود. چرا که‌ افراد مجبور نباشند از طبقه سوم برای استفاده از سرویس بهداشتی و حمام به طبقات پایین‌تر حرکت کنند، که منطقی نیست و این اقدام هم سبب صدای رفت و آمد و سلب آرامش ساکنین می‌شود و هم اینکه فرایندی خسته کننده و ناخوشایندی است.

رویکرد دیگر این است که یک آشپزخانه و دو سرویس بهداشتی برای مصارف عمومی اعضای خانواده، مهمانی‌ها و دورهمی‌ها در طبقه اول قرار داده شود، و یک آشپزخانه با طراحی لوکس برای مهمانی‌های خاص در طبقه دوم قرار گیرد. سرویس بهداشتی برای سایر طبقات نیز طراحی شود. به این ترتیب اشخاصی که می‌خواهند فضای پذیرایی را برای مهمانان رسمی به شکل مجزا و اختصاصی در طبقه‌ای مجزا داشته باشند، در همان طبقه یک آشپزخانه دیگر را نیز تعبیه کنند.

قیمت طراحی خانه تریبلکس

هزینه طراحی خانه تریبلکس ثابت نمی باشد و بسته به عوامل گوناگون تغییر می‌ نماید. مطابق با این، هزینه طراحی یک ویلا تریبلکس بر اساس شرایط زیر تعیین می‌ گردد:

  1. مساحت زیربنا
  2. سبک معماری
  3. نوع متریال
  4. امکانات مختلف مثل استخر، اتاق ورزش، اتاق بیلیارد، جکوزی، سونا و غیره
  5. موقعیت جغرافیایی
  6. شرایط زمینی و ویژگی‌های اقلیمی
  7. طراحی صرفا با نقشه یا همراه با پلان
  8. پیچیدگی و ساده بودن طراحی درخواستی
    و…
برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *