اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی

اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی

اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی هنر طراحی و ایجاد فضاهای داخلی با در نظر گرفتن دو فاکتور مهم زیبایی و کاربری است. مبحث زیبایی از دیز باز مورد توجه انسان ها بوده و در سال های اخیر توجه به نوع کاربری فضاها نیز به یکی از فاکتورهای بسیار حائز اهمیت در حوزه دکوراسیون داخلی تبدیل شده است . در طراحی دکوراسیون داخلی باید به نکات زیاد ی توجه کرد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد :

  1.  نقشه داخلی
  2.  نور محیط
  3.  تفکیک پلان ها
  4.  پوشش دیوارها سقف و کف
  5. مبلمان و سایر لوازم جانبی

 در پروسه طراحی دکوراسیون داخلی ، دکوراتیو ها با استفاده از فاکتور هایی مانند سبک ، رنگ و چیدمان به تغییر حال و هوای فضاهای داخلی ساختمان ها می پردازند و همان طور که اشاره کردیم در این پروسه باید به کاربری و جنبه های زیباسازی آن بسیار توجه داشته باشند .

اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی
اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی

طراحی و اصول دکوراسیون منزل را از کجا شروع نکنیم؟

یکی از اصلی‌ترین اصول طراحی دکوراسیون منزل این است که هرگز کار خرید لوازم مورد نیاز برای دکور کردن خانه را با خرید مبلمان شروع نکنید. بهتر است خرید مبلمان را به بعد از خرید عمده لوازم مورد نیاز موکول نمایید. به این دلیل که شاید آنچه در فروشگاه مشاهده می کنید و نظر شما را جلب می نماید. بیش‌ از حد برای منزل شما بزرگ یا کوچک باشد.

فرض کنید مبلمان صورتی رنگی را که در فروشگاه خیلی زیبا به نظر می‌ رسد خریده‌ اید و به منزل منتقل نموده اید، حال باید طراحی چیدمان منزل را با توجه به آن انجام دهید.این ایده که به علت خالی بودن فضای خانه طراحی دکوراسیون منزل را با مبلمان آغاز نمایید تنها منجر به انتخاب‌ های اشتباه بعدی می‌ شود. بهترین کار این است که دکور کردن منزل و خرید لوازم مورد نیاز برای آن را از اتاق‌ های خواب و کار خود شروع کرده، سپس به پذیرایی بیایید و برای اجزای مورد نیاز آن تصمیم بگیرید.

اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی
اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی

دنیای رنگ‌ها در اصول طراحی و چیدمان دکوراسیون منزل

در اصول چیدمان دکوراسیون داخلی انتخاب رنگ‌ هایی که باهم جلوه‌ ی بیشتری را ایجاد می‌ نمایند، خیلی سخت و وقت‌ گیر است. شما ممکن است تمایل داشته باشید کل را خانه را با رنگ مورد علاقه‌ تان طراحی نمایید، ولی پس از اجرا، نتیجه شما را راضی نخواهد کرد. بهترین ایده در این مورد استفاده ترکیبی از رنگ موردعلاقتان و دیگر رنگ‌ها است، که به زیبایی هر چه بیشتر محل سکونت شما کمک می‌کند.
در زیر بایدها و نبایدهای طراحی دکوراسیون در زمینه‌ی ترکیب‌هایی که بیشتر باهم سازگار هستند، معرفی کرده اند:

  • سرخ مایل به قرمز (Vibrant crimson) می‌تواند انرژی متعادلی را به فضا اضافه نماید. هنگامی که با رنگ‌ های اشباع ‌شده دیگر همانند قرمز بور گندی، آبی سلطنتی و زیتونی در فضا استفاده می شود، آنگاه این سایه‌ روشن قرمز چیزی جز درخشش و انرژی را به همراه نخواهد داشت.
  • رنگ آبی حس خونسردی و آرامش در انسان را تقویت می‌ نماید. در ضمن انتخاب خیلی مناسبی برای چیدمان منزل به‌ ویژه اتاق‌ خواب است. که محل آرامش و آسایش شما پس از استرس‌ ها و تنش‌ های روزانه است.
  • ترکیب رنگ سفید و خاکستری از دیگر ترکیب‌های محبوب و زیباست. می‌توان در چیدمان منزل رنگ دیوارها را سفید در نظر گرفته و مبلمان را خاکستری برگزید. این نوع ترکیب‌ بندی ظاهری مدرن به منزلتان می‌ بخشد.
  • رنگ‌بندی طوسی و آبی. دیوارها طوسی (میزان تیره و یا روشن آن را بسته به سلیقه و اثاثیه متفاوت است) با مبلمان آبی. میتوانید از آبی کمرنگ و پررنگ هم‌ زمان در رنگ ‌بندی مبلمان استفاده نمایید. رنگ آبی را به‌ر احتی میتوان با دیگر رنگ‌ ها نیز ترکیب نمود.
  • رنگ کرم و مشتقات آن از دیگر رنگ‌ های محبوب اکثر خانه‌ ها میباشد؛ که انتخاب‌ های فراوانی را برایمان به همراه می‌ آورد. از ترکیبات مؤثر رنگ کرم میتوان به دیوارهای کرم روشن و مبلمان و دکور سبز اشاره نمود. رنگ کرم به‌ تنهایی نیز نمای خودش را دارد و با ترکیب‌ های طلایی، از ترکیبات پر طرفدار است.
  • رنگ سفید طیف گسترده‌ای از طراحان و طرفداران را شامل می‌ شود. ترکیبات خیلی زیبا و جذابی در این دسته‌ بندی را میتوان یافت، از جمله آبی و سفید، صورتی و سفید، بنفش و سفید، زرد و سفید و حتی ترکیب چند رنگ یا مبلمان طرح دار و رنگی با رنگ سفید.
  • قهوه‌ ای از دیگر رنگ‌ های پرطرفدار است، که به دلیل تیره بودن، به ویژه برای مبلمان انتخاب مناسبی می باشد. همچنین از این رنگ در ترکیبات پرده نیز میتوان مورد استفاده قرار داد. کرم و قهوه‌ ای کلاسیک‌ ترین انتخاب‌ در اصول طراحی و چیدمان دکوراسیون منزل هستند. قهوه‌ای و زرد ترکیب هیجان‌ انگیزی می باشد. که طرحی آنتیک به فضا القا می‌ نماید. حتی اگر تمایل به استفاده بیشش از حد رنگ قهوه‌ ای ندارید، می‌ توانید ریزه ‌کاری‌ های دکور را به این رنگ بسپارید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *