نورپردازی در دکوراسیون داخلی

اصول کامل نورپردازی خانه در دکوراسیون داخلی

نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی در دکوراسیون داخلی بخش مهمی از دیزاین داخلی است چرا که زیباترین ساختمان ها در صورت نداشتن نور پردازی درست و اصولی زیبا دیده نخواهند شد. و چه بسا گاهی یک دیزاین حد متوسط با یک نور پردازی عالی بسیاز زیبا و چشمگیر می شود، نور پردازی در ساختمان های اداری ، تجاری، مسکونی هر کدام اصول و قواعد خود را دارد، البته بماند که در کشور ما معمولا نور پردازی همه این فضا ها مثل هم می باشد !! میزان نور، دمای نور در هر محیطی بسته به کاربرد آن محیط متفاوت است. و بسیار مهم است که مثلا میزان نور آشپزخانه با اتاق خواب متفاوت باشد.

استفاده از نور بیش از اندازه و روشن بودن همه فضاها به صورت یک دست نهایت بی سلیقگی است و نشانه عامی بودن افراد آن محیط یا عدم مهارت طراح داخلی است. همانطور که برای زیبایی یک تابلو نقاشی نیاز به سایه روشن داریم برای نورپردازی محیط هم نیاز داریم گاهی برخی نقاط پر نور تر و برخی کم نور تر باشند تا زیبایی دلنواز و چشمگیری به محیط کار یا زندگی ما بدهند.

آیا نورپردازی لایه بندی دارد؟

در واقع نورپردازی از سه لایه برخوردار میباشد. نورپردازی عمومی، نورپردازی دکوراتیو و نورپردازی کاربردی. به منظور ملموس شدن این سه لایه نورپردازی میتوان روش های نورپردازی اتاق خواب را نام برد. در اتاق خواب از یک لوستر برای روشنایی عمومی و کلی اتاق به کار می رود. در کنار آن از چراغ مطالعه به منظور روشنایی کاربردی و از چراغ های دیواری در بالای شلف ها جهت ایجاد نورپردازی دکوراتیو به کار می رود.

آیا استفاده از دیمرها لازم است؟

از جمله عوامل جانبی نورپردازی که از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد میتوان به به روش نورپردازی مطابق با شرایط جوی اتاق اشاره نمود. استفاده از دیمرها از این رو که نوعی کنترل از راه دور برای انتخاب میزان روشنایی می باشند، ایده خیلی خوبی است. همچنین از دیگر مزایای آن میتوان به  هزینه پایین نصب آن ها اشاره نمود.

نورپردازی در دکوراسیون داخلی

چند نکته کاربردی نورپردازی در دکوراسیون داخلی

1 – در فضاهای مثل راهرو ( باریک ) به جای استفاده از لوستر ، منبع نور را تقسیم کنید

برخی اوقات در موقعیت های گوناگون در استفاده از لوستر ها برای نورپردازی محدودیت داریم و استفاده از لوستر در این فضاها موجب کوچک تر دیده شدن این فضا ها می شود.

2 – لامپ ها سقفی: از لامپ های سقفی به صورتی خطی استفاده کنید تا مثل گالری های هنری باشند

در حال حاضر به علت وجود تنوع بسیار زیاد روش های نورپردازی دست ما در روشنایی دادن به خانه خیلی باز است. میتوانیم از لامپ های سقفی و تابشی استفاده نماییم تا به تابلوهای روی دیوار جلوه ای بسیار زیبا تر بدهد.

3- از سیستم های روشنایی به صورت منظم استفاده کنید تا یک نور منعطف بوجود بیاید

آشپزخانه ها نمونه ای از استقاده از نور های منعطف ( لوستر ، سقفی، لامپ زیرکابینتی) است که میتوان با استفاده از این شیوه جلوه ای بی نظیر به آن داد.

4 – از مقیاس های بزرگ غافل نشوید

لوستر هایی که داره کلاهک بزرگ هستند. میتوانند به عنوان عنصر شاخص یک محیط شناخته شده و همچنین نور لازم و کافی محیط را فراهم نماید.

5- نورپردازی حیاط و باغچه

یکی از نکات مهم در نورپردازی در دکوراسیون داخلی بخش حیاط و یا همان ورودی منزل است. به همین دلیل با نورپردازی در باغچه ها و میان گیاهان موجب می شود جلوه ای زیبا به ورودی خانه داده شود.

نورپردازی قسمت های مختلف خانه

نورپردازی اتاق نشیمن

برای آغاز نیاز است بدانید که جهت نورپردازی اتاق نشیمن، استفاده از نورپردازی عمومی حائز اهمیت است. در حالت کلی در اتاق نشیمن های بزرگ، بیش از یک روش نورپردازی به کار می رود. به عنوان مثال اگر بخشی از آن جهت مطالعه استفاده می شود، به کارگیری یک آباژور میتواند ایده خوبی باشد. استفاده از دیمرها نیز میتواند ایده خوبی جهت استفاده در اتاق نشیمن ها باشد.

نورپردازی راهرو و راه پله

راهرو و ورودی اولین بخش ها در خانه می باشند که افراد خانواده و مهمانان با آن مواجه می شوند. جهت انتخاب وسیله روشنایی مناسب این بخش از خانه بهتر است از یک لوستر در وسط سقف استفاده نموده و فضایی مناسب ایجاد کنید. استفاده از لامپ هالوژن از دیگر ایده های مناسبی است که میتوانید در این حوزه استفاده نمایید. در کنار آن استفاده از یک آینه نیز توصیه می گردد.

نکته دیگری که در انتخاب وسایل روشنایی مناسب راهرو بایستی به یاد داشته باشید، انتخاب وسایل روشنایی با اندازه متناسب راهرو می باشد. به عنوان مثال اگر فضای راهرو خانه بزرگ میباشد، به یک لوستر در ابعاد بزرگ یا استفاده از دو لوستر نیاز خواهید داشت. به یاد داشته باشید راه پله نیاز به نورپردازی عمومی دارد. همچنین هم در بخش پایین و هم قسمت بالای راه پله بایستی کلید برق برای روشن و خاموش کردن لامپ تعبیه شده باشد.

بهترین راهکار جهت استفاده از وسایل روشنایی در بخش راهرو نصب آنها در فواصل 2.4 تا 3 سانتی متری از همدیگر می باشد. در کنار استفاده از لوسترهای سقفی از لامپ های دیواری که با لوستر هماهنگی دارد نیز استفاده کنید.

نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه در دکوراسیون داخلی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. اجرای هر سه روش نورپردازی در آشپزخانه الزامی است. اما به یاد داشته باشید که برخی از لامپ ها می توانند بصورت چند منظوره مورد استفاده قرار گیرند. نورپردازی عمومی در آشپزخانه به این گونه است که بایستی روشنایی لازم برای انجام کار را فراهم نماید. به همین دلیل لامپ هایی را در بالای کابینت بطوری که نور آن کانتر را روشن نماید، نصب می کنند.

نورپردازی اتاق خواب

اصلی ترین نکته در انتخاب وسیله روشنایی مناسب در اتاق خواب، ایجاد نور کافی برای انجام فعالیت های روزانه میباشد، ولی در کنار آن بایستی به آرامبخش بودن اتاق خواب نیز فکر کرد. پیشنهاد خیلی از طراحان استفاده از آباژورهای پایه دار در اتاق خواب میباشد. بهتر است در اتاق خواب، فقط از یک لامپ در وسط سقف استفاده نشود.

نورپردازی حمام

بهترین ایده برای نورپردازی حمام استفاده از راه نورپردازی کاربردی می باشد. استفاده از نورپردازی دکوراتیو در حمام نیز موجب ایجاد درخشش خاصی در حمام می شود. به یاد داشته باشید که در جهت استفاده از لامپ برای نورپردازی دکوراتیو، از مکان مناسبی را برای انجام این کار استفاده کنید.

کلام آخر

نورپردازی یکی از نکات کلیدی می باشد که به ایجاد فضایی دنج در خانه کمک می نماید. استفاده از وسایل روشنایی مناسب انجام کارها را برای شما آسان کرده و احساس راحتی بیش تری برای شما به ارمغان می آورد.

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *