طراحی مراکز اداری و تجاری

طراحی مراکز اداری و تجاری

طراحی مراکز اداری و تجاری به طراحی فضا هایی برای انجام کارهای اداری و تجاری می‌ پردازد . این نوع  طراحی شامل طراحی دفاتر ، فضاهای نمایشگاهی و فروشگاه‌ ها می‌ شود . در این نوع طراحی ، عواملی نظیر استفاده بهینه از فضا ، نورپردازی مناسب ، طراحی داخلی و خارجی جذاب ، امنیت و ارتباطات موثر در نظر گرفته می‌ شود .

طراحی مراکز اداری و تجاری

مطمئنا طراحی داخلی مراکز تجاری و اداری و ساختمان‌ های مسکونی بسیار متفاوت است . البته این امر تنها به طراحی داخلی مربوط نمی‌ ­شود و در رابطه با طراحی محوطه ساختمان نیز چنین مسئله ای صدق می‌ کند .

  • طراحی مراکز اداری

طراحی دکوراسیون داخلی اداری و مراکز تجاری کاملا به فعالیت آن‌ها وابسته است و مهندس معمار باید نهایت دقت و خلاقیت خود را به خرج دهد. برای مثال در یک شرکت اداری که فعالیتشان در زمینه صنعت است ، باید طراحی داخلی و دکوراسیون را به گونه ای انجام داد که بتواند حس صنعتی بودن را به مراجعه کنندگان آن شرکت القا کند . برای دستیابی به این منظور می‌ توان از اکسسوری‌ هایی که بافت زمخت دارند مثل فلز بهره گرفت .

استفاده از رنگ‌ های تیره می‌ تواند طراح را به این هدف نزدیک کند البته باید شرایط نور و متراژ را نیز مد نظر قرار داد . در نقطه مقابل اگر فعالیت یک شرکت مثلا در زمینه شیرینی و شکلات باشد ، باید از رنگ‌ های روشن مثل صورتی ، آبی استفاده کرد و از المان‌ هایی بهره گرفت که بتواند حسی لطیف را در مخاطب ایجاد کند . برای طراحی داخلی مراکز تجاری و واحد های آن ، محدودیت‌ های بیشتری وجود دارد چون طراحی واحد تجاری ، باید تابع ضوابط خاص آن مرکز تجاری باشد .

طراحی مراکز اداری

  • طراحی مراکز تجاری

هدف از طراحی‌ یک مجتمع تجاری ، ارائه‌ ی‌ یک خدمت یا محصول می باشد .‌ یک طراحی به‌ طور کلی باید الزامات مربوط با هدف ساختمان را در نظر بگیرد . در ابتدایی‌ ترین مرحله ، توجه به نحوه استفاده از فضا و کاراکتر های کاربران ضروری است ؛ باید بدانیم چه کسانی و به چه منظور با  مجتمع در ارتباط است و اصلا برای چه منظوری قصد مراجعه دارد .

معمار‌ یک مجتمع تجاری باید در مرحله ابتدایی نیازهای مشتری خود را برطرف نماید و با آن‌ ها مشورت کند . برای ‌مثال اگر به طراحی مغازه نیاز دارند ، از طراحی انبار‌ یا روش‌ هایی برای نمایش کالاها (ویترین) استفاده نماید .‌ یا در طراحی‌ یک فضای اداری ، تعداد بخش‌ ها و پتانسیل کار مشترک را در نظر داشته باشد .

با همه این حال یک اصل مهم در مورد طراحی مجتمع های تجاری وجود دارد . و آن این است که طراحی انجام شده باید برای مراجعین جذاب باشد . تا بتوانند مشتری را برای خرید و گرفتن خدمات، تشویق  کند . کاربردی بودن فضا ها اگر چه اهمیت دارند ولی در این واحد ها ، زیبایی حرف اول را می‌ زند . هر چه این امکان وجود داشته باشد که فضای بیشتری را برای کسب و کار اختصاص داد ، کارهای بیشتری در رابطه با طراحی داخلی می‌ توان انجام داد .

در واحدهای تجاری کوچک، فضای داخلی اگر چه مهم است ولی باید تمرکز ویژه ای روی ویترین داشت . به طور کلی ، ویترین مغازه‌های تجاری، هویت آن‌ها به حساب می‌ آید . برای دکوراسیون ویترین ، علاوه بر تخصص ، باید به روانشناسی آشنایی داشت ، البته ذوق هنری و تجربه نیز در این امر دخیل است . معماری داخلی

تفاوت طراحی تجاری و اداری

طراحی‌ یک ساختمان را نمی‌ توان برای انواع مختلف کاربری‌ ها استفاده کرد .‌ یک معمار خوب باید بتواند فضاهای اختصاصی و سفارشی برای هر پروژه ایجاد نماید. برخی از ساختمان‌‌ های تجاری مثل بیمارستان‌ ها دارای کاربران و طرح‌ هایی مشخص هستند . که شامل چندین طبقه و بخش‌ های تعیین شده برای ارائه خدمات و نیازهای مختلف کارکنان و مراجعین است . اما ساختمان‌ های اداری‌ یا خرده‌ فروشی عموما قالب‌یک شکلی ندارند و طراحان در ایده‌ پردازی محدودیت ندارند؛ درنتیجه بیشتر می‌ توانند خلاقیت به خرج دهند .

اگر در حال طراحی‌ یک مجتمع تجاری هستید قطعا به دنبال طرحی هستید که بتواند مشتریان را جذب کند . و آن‌ ها را برای خرید محصولات ترغیب نماید. اما در طراحی ساختمان‌های اداری داشتن فضاهای باز، نور طبیعی و جریان هوا بر سلامت روان و انگیزه کارکنان تاثیر بیشتری دارد.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *