طراحی روف گاردن

طراحی روف گاردن

طراحی  روف گاردن

طراحی روف گاردن همانطور که از نامش مشخص است به معنی باغچه یا فضای سبزی است که روی پشت بام یک سازه قرار دارد. به عبارت دیگر هر نوع پوشش گیاهی و فضای سبزی که بوسیله انسان در بالاترین سطح سازه‌ های صنعتی، تجاری و مسکونی و به ویژه انواع برج لوکس ساخته می‌ شود. روف گاردن نام دارد، که می‌ توانند به منظور رشد محصول، تامین فضای بازی و تفریحی و… استفاده می شود.

نمای شیشه‌ ای این باغچه‌ی روی بام این امکان را برای شما فراهم می‌ نمایند که به کل شهر اشراف داشته باشید. چشم انداز شهر ازبالای باغچه بام بسیار زیبا است. به ویژه هنگام شب که کل شهر مانند نگینی زیبا زیر پاهای شما می‌ درخشد.

چگونه یک پشت بام را به روف گاردن تبدیل کنیم؟

وقتی این امکان برای شما وجود نداشته باشد که یک باغ روی زمین داشته باشید، به این دلیل که از سقف خانه خود استفاده نکنید؟ یک سقف مسطح می‌ تواند فضای زیادی برای باغ آرزوهای شما داشته باشد. جهت انجام این کار، شما یک سری موارد را بایستی در نظر بگیرید. به این دلیل که محوطه سازی در یک سطح خاص، تاثیراتی بر وزن ساختمان خواهد گذاشت.

مهندس شما در زمان شروع کار، تمام این موارد را بررسی نموده و به شما می‌ گوید که ایده روف گاردن روی پشت‌ بام (تبدیل پشت بام به روف گاردن)، این شرایط را برآورده می‌ کند یا خیر؟ در نظر بگیرید که یک باغ شامل خاک اضافی، پاسیو یا کف سازی گیاهان و درختان است. و این عناصر در وزن کلی سقف اثرگذار هستند. در حالت کلی، سقف خانه شما بایستی بوسیله یک متخصص بازرسی شود تا بدانید که جهت تبدیل آن به یک روف گاردن به چه نوع مواد و مصالحی نیاز دارید.

در طراحی روف گاردن این مراحل را اجرا کنید

جهت ساخت روف گاردن در یک برج لوکس محوطه‌ ی پشت بام ابتدا باید آماده شود. ابتدا ساختار سقف بایستی از راه افزودن کف یا مهاربند اضافی تقویت شوند تا بتوانند وزن ترکیبی خاک گیاهان و بارندگی را تحمل نمایند. در طراحی روف گاردن ابتدا برای خروج آب باران و برف و آب حاصل از آبیاری گیاهان کروم بندی و شیب اجرا می‌ گردد. بعد از آن ایزولاسیون برای ایزوگام کردن پشت بام انجام می گیرد.

در مرحله‌ ی بعد شبکه‌ های آهنی که مقداری از سطح بام ارتفاع دارند بایستی قرار گیرند. این ارتفاع به علت عبور لوله ‎‌های آب، برق و گاز و خروج آب حاصل از آبیاری گیاهان در نظر گرفته می‌ شود. باکس‌ های گل و گیاه به این آهن‌ کشی متصل می‌ گردند. در مرحله‌ی آخر هم روی شبکه‌ های آهنی با ورق پوشانده می‌ شوند و روی آن چمن مصنوعی قرار می‌ گیرد. البته در بخش هایی هم از چوب زیرساز و چوب ترمو به کار می رود. در مرحله‌ی لنداسکیپ تجهیزاتی مانند آلاچیق، باربکیو، سایه بان و انواع نورپردازی‌ ها و… اضافه می‌ شوند.

طراحی روف گاردن

امکانات طراحی روف گـاردن‌ ها

در طراحی روف گاردن‌ ها در انواع برج لوکس از امکاناتی نظیر سیستم مه پاش در آلاچیق و دیگر قسمت‌‌ها، انواع آب نما، باکس‌ های گل و گیاه در جاهای گوناگون، چمن‌ های طبیعی و مصنوعی، نیمکت‌ های چوبی، استخر، جکوزی، نورپردازی‌های دیوار، کف و باربکیو، فضای سبز برای سرگرمی و آرامش همچنین شامل محیط گرمی در آلاچیق‌ ها برای فصول سرد سال هستند.

انواع آلاچیق برای روف گاردن

آلاچیق ها نه فقط از لحاظ ظاهری متفاوت می باشند، بلکه از مواد گوناگونی نیز ساخته شده‌ اند. ماده‌ ای که یک روف گاردن از آن ساخته شده باشد، تعیین می‌ نماید که چه مدت دوام دارد، به چه مقدار نگهداری در طول سال نیاز دارد و هزینه آن چقدر است؟ فولاد، آلومینیوم و چوب، مصالح ساختمانی محبوب آلاچیق‌ ها هستند و هر یک موافقان و مخالفان خود را دارند.

شما حتی می‌ توانید برای دستیابی به ظاهری متفاوت و صرفه جویی در هزینه، این مواد را با همدیگر مخلوط نموده و مطابقت دهید. در آخر، هزینه، زیبایی و میزان زمانی که می‌ خواهید برای مراقبت و نگهداری مداوم اختصاص دهید، به شما کمک می‌ کند تا تصمیم بگیرید کدام مواد برای آلاچیق شما مناسب‌ تر می باشد. در ادامه به معرفی شماری از انواع آلاچیق و بررسی مزیت و معایب آن‌ ها می‌ پردازیم:

آلاچیق چوبی

یک آلاچیق چوبی احتمالاً متداول ترین و ارزان ترین ماده برای آلاچیق است. این ماده اگرچه ارزان‌ تر است، ولی به دلیل داشته باشید که برای جلوگیری از پوسیدگی بایستی هر چند وقت یک بار، آن را رنگ آمیزی نمایید.

آلاچیق از جنس وینیل طراحی روف گاردن

در مقایسه با چوب، آلاچیق‌ های وینیل نگهداری آسان تری دارند. البته نوع معمولی آن چندان مقاوم هم نیست.

آلاچیق آلومینیوم

آلومینیوم یک انتخاب مدرن برای آلاچیق به شمار می‌رود. اکثر اوقات آلاچیق‌ های آلومینیومی دارای اشکال ساده و خطوط تمیز هستند که به خوبی با معماری و فضای سبز معاصر ترکیب می‌ گردند.

طراحی روف گاردن

آلاچیق استیل

فولاد نیز مانند آلومینیوم، می‌تواند آلاچیق شما را به شکل مدرن در آورد و چون دارای ظاهری صنعتی و سنگین است، به معنای واقعی کلمه بسیار محکم تر و بادوام تر از آلومینیوم است. همچنین رنگ را به خوبی نگه می‌دارد. با این حال، وقتی فولاد به طور مکرر در معرض باران و رطوبت قرار گیرد، می‌تواند زنگ بزند. پس باید اقدامات احتیاطی برای محافظت در برابر زنگ زدگی را انجام دهید.

آلاچیق بتن طراحی روف گاردن

این نوع آلاچیق ظاهری کلاسیک به فضای شما می بخشد. ولی شما می توانید یک طرح آلاچیق بتنی را با خطوط تمیز و هندسی ایجاد نمایید تا ظاهری مد روز داشته باشید. بتن اساسا دوام همیشگی خواهد داشت. و فقط نگهداری آن، به تمیز نمودن و ترمیم گاه به گاه ترک‌ ها و تراشه‌ ها نیاز دارد.

آلاچیق شفاف

برای یک آلاچیق شفاف دو گزینه وجود دارد: پلکسی گلاس و پلی کربنات. پلکسی گلاس همانند شیشه می باشد و یکی از پلاستیک‌ های با کیفیت محسوب می شود. در کل دنیا از پنجره ‌های هواپیما گرفته تا آکواریوم، از این ماده استفاده می‌ گردد. پلکسی گلاس ماده سختی می باشد و یازده برابر از شیشه در مقابل ضربه با دوام تر است. دیواره‌ها تحت فشار شدید شکسته نمی‌ شوند یا شفافیت خود را در زیر نور آفتاب از دست نمی‌ دهند.

آلاچیق فایبر گلاس

فایبرگلاس در مقابل آب و هوا مقاوم می باشد و دوام و ماندگاری بالایی دارد. همچنین رنگ را به خوبی نگه می‌ دارد. در نتیجه می‌ توانید آن را با هر رنگی متناسب با فضای خود نقاشی نمایید. از آن جا که این جنس از آلاچیق، موجب خوردگی یا زنگ زدگی نمی‌ شود، شما نگران درمان منظم یا تمیز نمودن آلاچیق به صورت مکرر نخواهید بود.

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *